Samochody elektryczne –
jaki mają zasięg
Od czego zależy zasięg samochodu elektrycznego
Rosnąca popularność samochodów elektrycznych sprawiła, że coraz więcej kierowców interesuje się nimi od strony technicznej. Popularną kwestią jest zasięg – jak daleko można podróżować takim autem na jednym ładowaniu? Sprawdź i przekonaj się.
Aby orientacyjnie oszacować, ile przejedzie auto elektryczne na jednym ładowaniu ogniwa bateryjnego, konieczna jest dokładna analiza technicznych parametrów pojazdu.
Czynniki, które rzutują na to, jak daleko pojedzie elektryk na jednym ładowaniu to:
- Pojemność i stan baterii – średnio rocznie ogniwa bateryjne w autach elektrycznych tracą ok. 2% wydajności, co zmniejsza maksymalny zasięg. Optymalna pojemność baterii w aucie elektrycznym powinna oscylować w granicy ok. 75kWh.
- Masa pojazdu – w praktyce im cięższe auto, tym mniejszy zasięg na jednym ładowaniu baterii. Wybierając kompaktowego i lekkiego elektryka z dużą baterią, możesz przejechać znacznie więcej niż elektrycznym SUV-em.
- Typ nadwozia – zasięg samochodu elektrycznego w dużej mierze jest uzależniony od tego, jak wygląda ogólna konstrukcja auta. Pojazdy osobowe są o wiele bardziej opływowe aniżeli miejskie SUV-y. Dzięki temu zużywają mniej energii podczas jazdy i mogą podróżować na większych dystansach bez konieczności doładowania baterii.
Zasięg aut elektrycznych jest też uzależniony od technologii produkcji ogniw bateryjnych, na którą zdecydował się producent pojazdu. Powszechnie stosowane baterie w zeroemisyjnych autach to te litowo-jonowe, choć często pojawiają się też wersje baterii litowo-żelazowo-fosforanowych i litowo-manganowych.
Maksymalny zasięg samochodu elektrycznego – jakie modele mają najlepsze wyniki
Obecnie technologia stosowana w elektrykach sprawia, że pod względem zasięgu stają się konkurencyjne wobec aut spalinowych. W przypadku Tesli Model S zasięg to ok. 634 km, a Model S Plaid gwarantuje do ok. 600 km na jednym ładowaniu.
Ciekawą opcją jest też model Mercedesa EQS, który według producenta przy zachowaniu idealnych warunków drogowych jest w stanie pokonać trasę 732 kilometrów. Na liście pojazdów elektrycznych z dużym zasięgiem znajdziesz też model BMW iX, który przejedzie ponad 600 kilometrów na jednym ładowaniu.
Co wpływa na zasięg samochodu elektrycznego podczas jazdy
Wśród czynników wpływających na zasięg elektryków są m.in.:
- Warunki pogodowe – podróżowanie w nienagannych warunkach atmosferycznych zużywa mniej energii niż jazda w trudnych, deszczowych warunkach po górskich drogach. Kiedy na zewnątrz temperatura spada do -10 stopni Celsjusza, wtedy spadek zasięgu sięgnie nawet do 12%.
- Styl jazdy – to jeden z wielu czynników, który przekłada się na zasięg samochodu elektrycznego. Im spokojniej jedziesz, tym mniej prądu możesz zużyć, a to będzie mieć realne przełożenie na długość przebytej trasy na jednym ładowaniu.
- Prędkość – im większa, tym większe zużycie prądu. To samo tyczy się przyspieszania. Im mniej agresywnie jeździsz, tym większa szansa na zaoszczędzenie nieco energii w akumulatorach, co przełoży się na maksymalny zasięg.
- Sposób użytkowania pojazdu – kiedy korzystasz podczas jazdy z nawigacji, ładujesz telefon, a pasażerowie oglądają filmy na tablecie podłączonym do zasilania, wtedy akumulatory rozładowują się nieco szybciej.
Pojemność baterii samochodu elektrycznego a zasięg – co warto wiedzieć
Pojemność baterii auta elektrycznego to jeden z najważniejszych parametrów, na który warto zwrócić uwagę przed zakupem. Od tego czynnika uzależniony jest zasięg samochodu elektrycznego. Pojemność jest wyrażana w kilowatogodzinach (kWh) i średnio oscyluje w przedziale 50-100 kWh.
Im większy akumulator, tym większy realny zasięg elektryka. Niemniej jednak duża bateria ma też większą wagę, a ten czynnik niekoniecznie dobrze wpływa na to, ile przejedzie auto elektryczne na jednym ładowaniu ogniwa.
Przykładowo: samochód elektryczny z baterią o pojemności 90 kWh i średnim zużyciem prądu na poziomie 12 kWh na 100 kilometrów przejedzie realnie do 750 kilometrów trasy. Takie obliczenia są oczywiście orientacyjne, a realny zasięg jest zawsze uzależniony od warunków pogodowych, stylu jazdy i prędkości.
Jak optymalizować zasięg samochodu elektrycznego na co dzień
Znajomość zasięgu elektryków jest ważna także dlatego, że pozwala planować optymalne trasy, z uwzględnieniem punktów ładowania.
Aby przejechać nawet do kilkudziesięciu kilometrów więcej, czyli zwiększyć zasięg elektryka, warto wykorzystać kilka wskazówek:
- Staraj się jak najmniej używać multimediów i sprzętu zużywającego prąd.
- Unikaj agresywnego przyśpieszania i hamowania – spokojna jazda z jednolitą prędkością pozwoli wydłużyć zasięg auta elektrycznego.
- Zainwestuj w dobre opony i felgi zmniejszające opory toczenia. W ten sposób można realnie wydłużyć zasięg elektryka o kilka procent.
Dobrym sposobem na zwiększenie maksymalnego zasięgu auta elektrycznego jest także wcześniejsze planowanie trasy. Jeśli wybierzesz drogi o mniejszym natężeniu ruchu, możesz zyskać nawet kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów zasięgu.
Ubezpieczenie samochodu elektrycznego – na co zwrócić uwagę
Podróżowanie samochodem elektrycznym wygląda nieco inaczej niż w przypadku auta spalinowego. Niektóre kwestie pozostają jednak niezmienne. Każdy właściciel elektryka jest zobowiązany do zawarcia umowy na obowiązkowe ubezpieczenie OC – z możliwością rozszerzenia ochrony o pakiet AC, NNW i assistance.
Pomiędzy ubezpieczeniem tradycyjnego i elektrycznego auta praktycznie nie ma różnic oprócz tych dotyczących zakresu ochrony ubezpieczeniowej. W przypadku elektryków dobrym wyborem są umowy ubezpieczenia z opcją wypłaty odszkodowania na wypadek uszkodzenia ogniw bateryjnych np. wskutek przepięcia elektrycznego lub zalania.
Niniejsza informacja jest materiałem marketingowym Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia SA.
Szczegółowe informacje znajdziesz w aktualnym OWU Pojazdów Mechanicznych od Utraty, Zniszczenia lub Uszkodzenia (Autocasco-Diler) należących do Klientów Indywidualnych oraz Małych i Średnich Przedsiębiorców dostępnym pod adresem:
https://www.ergohestia.pl/ubezpieczenie-pojazdu/auto-elektryczne/
opublikowano: 29.10.2024