Ubezpieczenie
pojazdu zabytkowego
Ubezpieczenie pojazdu zabytkowego
Wiele osób, myśląc o pojeździe zabytkowym, wyobraża sobie modele fordów z lat 30. lub futurystyczne prototypy z połowy zeszłego wieku. Czy jednak wiesz, że mianem auta zabytkowego można określić już np. poloneza z lat 70.? Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej właścicieli rozważa ubezpieczenie swojego kilkudziesięcioletniego pojazdu jako samochodu zabytkowego. Sprawdź, z czym wiąże się ubezpieczenie tego rodzaju i dlaczego ta decyzja może Ci się opłacić.
Z tekstu dowiesz się:
- jakie są kryteria uznania auta za pojazd zabytkowy,
- jak przebiega rejestracja samochodu jako zabytku,
- czy ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego jest konieczne,
- o czym pamiętać przy sprzedaży samochodu zabytkowego.
Jesteś miłośnikiem motoryzacji i marzy Ci się kolekcja zabytkowych samochodów? Sprawdź, czym musi się charakteryzować auto zabytkowe. Ta wiedza będzie Ci potrzebna przy podejmowaniu decyzji, czy zdecydować się na rejestrację samochodu jako zabytku, a także czy opłaca Ci się wykupić OC auta zabytkowego. Korzyści tego rozwiązania jest wiele, jednak wszystko zależy do Twoich oczekiwań, częstotliwości użytkowania auta, a także… Twojego zaangażowania w opiekę nad kilkudziesięcioletnim pojazdem. Czytaj dalej!
Auto zabytkowe – to znaczy jakie?
Zastanawiasz się, czy Twoje auto jest już pojazdem zabytkowym? Aby je za taki uznać, musi ono spełniać określone kryteria. Określamy, jakie kryteria wiekowe musi spełniać auto zostać uznane za zabytkowe.
Pojazd zabytkowy musi mieć przynajmniej 25 lat oraz być wpisany do rejestru zabytków, znajdować się w wojewódzkiej ewidencji zabytków lub w inwentarzu muzealiów. Co ciekawe, rzeczoznawca może odmówić wpisu, jeśli na danym terenie porusza się wiele samochodów z danego modelu. W takiej sytuacji zarejestrowanie kolejnego auta tego typu może bowiem obniżyć status pozostałych.
Innym kryterium jest uznanie przez rzeczoznawcę za pojazd unikatowy (np. wykorzystany w formie prototypu). Auta młodsze (mające co najmniej 15 lat) spełniają kryterium, jeśli zostały wycofane z produkcji.
Samochody mające powyżej 40 lat nie wymagają opinii rzeczoznawcy – mogą zostać bez problemu ubezpieczone jako pojazdy historyczne.
Jeśli auto nie spełnia kryteriów wiekowych, można udowodnić jego zabytkowość ze względu na inne kryteria.
Konstrukcja lub rozwiązania techniczne
Auta zabytkowe w porównaniu ze współczesnymi posiadają pewne rozwiązania techniczne, które już dawno zostały zastąpione bardziej nowoczesnymi. Przykładowo: klasyczne żarówki w reflektorach zostały wyparte przez halogenowe lub palniki ksenonowe, a prądnice prądu stałego – przez alternatory. Całkowicie zrezygnowano już z zastosowania gaźników, silników dwusuwowych czy hamulców bębnowych.
Ograniczona produkcja
Nawet dość młode auto może być uznane za zabytek, jeśli pochodzi z niskowolumenowej produkcji.
Wartość historyczna
Dany egzemplarz auta, nawet jeśli model jest dość popularny i wyprodukowany stosunkowo niedawno, może funkcjonować jako zabytek, jeżeli był użytkowany przez osoby o wysokiej randze w społeczeństwie albo był powiązany z istotnymi dla państwa wydarzeniami historycznymi lub sportowymi.
Wiernie odtworzony
Pojazd można uznać za zabytkowy, jeśli posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany zgodnie z technologią, która obowiązywała w okresie jego produkcji.
Rejestracja samochodu jako zabytku – jak przebiega i czy warto?
Chociaż te ścisłe kryteria mogą się wydawać trudne do spełnienia i niewarte starań, posiadanie żółtych tablic świadczących o użytkowaniu pojazdu zabytkowego może się wiązać z konkretnymi przywilejami. Co zyskuje właściciel auta uznanego za zabytek? Sprawdź:
- Podniesienie rangi auta – pojazd tego typu staje się wyjątkowy, co z pewnością wpływa na jego cenę przy ewentualnej sprzedaży.
- Brak konieczności dostosowywania auta do krajowych przepisów – w przypadku pojazdu sprowadzanego z zagranicy właściciel nie musi wprowadzać w nim koniecznych modyfikacji, aby móc nim jeździć zgodnie z przepisami obowiązującymi w naszym kraju.
- Zwolnienie z okresowych badań technicznych – to jedna z kluczowych zalet. Auto zabytkowe zostaje przebadane pod kątem technicznym jedynie przed rejestracją (z wyjątkiem aut wykorzystywanych do zarobkowego transportu drogowego – te muszą być badane regularnie). Badanie polega na sprawdzeniu działania mechanizmów i podzespołów i porównaniu ich stanu z warunkami zgłoszonymi przez właściciela we wniosku o przeprowadzenie badania. Jeśli stacja kontroli pojazdów wyda pozytywny wynik (to znaczy stwierdzi, że autem można bezpiecznie jeździć), właściciel otrzymuje stosowne zaświadczenie.
- Tańsza polisa – auto zabytkowe powinno posiadać ubezpieczenie OC od chwili wprowadzenia pojazdu do ruchu – nie musi być więc chronione przez cały okres rejestracji. To oznacza, że właściciel może ubezpieczyć pojazd krótkoterminowo, np. na dany sezon lub przed rajdem, na krócej niż 12 miesięcy, ale nie mniej niż 30 dni.
Rejestracja auta zabytkowego zobowiązuje jednak właściciela do pewnych działań oraz może utrudniać eksploatację pojazdu. Jeśli auto uznano za zabytek, właściciel jest zobowiązany do utrzymania go w jak najlepszym stanie (za nieprzestrzeganie tego zapisu grożą kary grzywny, a nawet pozbawienie wolności!). Ponadto przed każdym wyjazdem autem za granicę lub przeprowadzeniem jakichkolwiek zmian w budowie pojazdu właściciel musi otrzymać zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Jak zarejestrować auto jako zabytkowe?
Zdecydowałeś się na zarejestrowanie swojego auta jako zabytkowego? Musisz przygotować się na wypełnianie masy wniosków i przygotowanie wielu dokumentów. Pierwszym z nich jest dokument własności, którego posiadanie w przypadku auta zabytkowego nie zawsze jest oczywiste. Jeśli nie masz dowodu rejestracyjnego pojazdu zabytkowego, może wystarczyć umowa kupna-sprzedaży lub wyrok sądu orzekający o spadku. Czasami auto zostaje przez właściciela znalezione – w takim przypadku należy udowodnić przed sądem, że zostałeś właścicielem pojazdu przez zasiedzenie (tzn. posiadasz go ponad 3 lata).
Założenie białej karty
Karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki, zwana inaczej białą kartą, to dokument opisujący historię marki i modelu, dane techniczne pojazdu i odsetek oryginalnych części. Uzupełnieniem białej karty są zdjęcia pojazdu.
Białą kartę sporządza się w trzech egzemplarzach i zatwierdza u rzeczoznawcy samochodowego. Jeden z egzemplarzy trafia do Narodowego Instytutu Dziedzictwa, drugi do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a trzeci do właściciela. Na podstawie dokumentu konserwator włącza zabytkowy samochód do ewidencji pojazdów zabytkowych i wydaje zaświadczenie.
Badanie techniczne i dopuszczenie do ruchu samochodu
Diagnostyka samochodu zabytkowego również bywa skomplikowana. Właściciel musi bowiem złożyć wniosek o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego. Dokument ten składa się z 71 szczegółowych pytań technicznych i wymaga sporządzenia dokumentacji fotograficznej.
Jeśli diagnosta rozpatrzy wniosek pozytywnie, masz już komplet dokumentów potrzebnych do rejestracji pojazdu zabytkowego, to znaczy:
- dowód własności pojazdu,
- dowód tożsamości właściciela,
- decyzja o wpisaniu pojazdu jako dobra kultury do rejestru zabytków,
- zaświadczenie z badania technicznego OSKP.
Po okazaniu tych dokumentów i rejestracji pojazdu możesz otrzymać swoje upragnione tablice zabytkowe.
Ubezpieczenie OC auta zabytkowego – czy jest konieczne?
Jak już wspomnieliśmy, ubezpieczenie pojazdu zabytkowego wiąże się z pewnymi korzyściami dla właściciela – m.in. może być wykupione na krótki termin i to dopiero w momencie, gdy właściciel rzeczywiście planuje jeździć autem. Przepisy zwalniają właścicieli pojazdów historycznych z obowiązku posiadania polisy OC przez cały okres rejestracji, o ile pojazd nie znajdzie się na drodze publicznej.
Niestety, towarzystwa ubezpieczeniowe niechętnie decydują się na objęcie auta zabytkowego ochroną. Zgodnie z prawem żadna firma ubezpieczeniowa nie może jednak odmówić ubezpieczenia zarejestrowanego w Polsce samochodu. Warto więc pamiętać, że w związku z obowiązkiem udzielenia takiego ubezpieczenia towarzystwa często zawyżają stawki. Dlatego przed podjęciem decyzji, gdzie ubezpieczyć auto zabytkowe, przeanalizuj stawki w różnych towarzystwach, a najlepiej skontaktuj się bezpośrednio z agentem.
O czym jeszcze musisz pamiętać, gdy decydujesz się na OC samochodu zabytkowego? Sprawdź:
- Problemy ze zdalnym wykupieniem polisy – wiele towarzystw oferuje możliwość wykupienia rocznego ubezpieczenia przez internet. W przypadku polis krótkoterminowych zwykle konieczny będzie jednak zakup stacjonarny (poprzez placówkę ubezpieczyciela albo agenta/multiagenta).
- Wysoka cena rocznej polisy – składka roczna polisy krótkoterminowej będzie wyższa niż w przypadku współczesnego auta o podobnej pojemności i mocy silnika.
Sprzedaż samochodu zabytkowego
Jako potencjalny właściciel auta zabytkowego powinieneś również wiedzieć, na jakich warunkach możesz je nabyć. Polskie prawo przewiduje 3 możliwości:
- zastosowanie stawki VAT 8% – ale wyłącznie dla samochodów zabytkowych zaklasyfikowanych do pojazdów kolekcjonerskich (kod CN 9705 00 00 klasyfikacji taryfowej),
- zastosowanie stawki VAT 23%,
- zastosowanie marży przy nabyciu – jeśli przedsiębiorca nie mógł odliczyć podatku VAT przy nabyciu pojazdu, w procesie odsprzedaży może zastosować procedurę VAT marża, to znaczy obliczenie podatku VAT od różnicy między wartością zakupu a wartością sprzedaży.
Wiesz już, czym charakteryzują się pojazdy zabytkowe, jak przebiega proces ich rejestracji oraz jakie są korzyści polisy krótkoterminowej OC. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest wyjątkowo elastyczne, co dla właścicieli takich pojazdów może być nieocenioną zaletą. Skontaktuj się z naszym agentem i dowiedz się, jaką ofertę ubezpieczenia auta zabytkowego ma Ci do zaoferowania ERGO Hestia.
Materiał marketingowy Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia SA